آموزش

چگونه گوشی خود را در برابر سارقان حفظ کنیم؟

چگونه از گوشی خود در برابر سارقان محافظت کنیم؟

هر روزه شاهد رشد تکنولوژی و صنعت موبایل هستیم و با رشد این صنعت، قیمت این فناوری هم رفته رفته بالا میرود و تلفن همراه تبدیل به طعمه خوبی برای سارقان بدل شده است و میتوانند با سرقت یک وسیله کوچک پول زیادی به جیب بزنند. در این مقاله از کالی بویز به چگونگی محافظت از گوشی در برابر سارقان خواهیم پرداخت.

سارقان با گوشی سرقتی چه کاری می کنند؟

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که سارقان تلفن همراه بعد از سرقت با گوشی دزدیده شده چه کاری میکنند؟

سارقان یک گوشی دزدیده شده را به دو روش میتوانند بفروشند:

  • روش اول: فروختن به افراد ساده لوح با قیمت بسیار کم (بیشتر گوشی های گران قیمت به این صورت فروخته میشوند)
  • روش دوم: باز کردن گوشی(حتی گوشی های پرس شده) و فروختن قطعات سالم موبایل به برخی تعمیرکاران (که اکثرا گوشی هایی که قیمت بسیار بالایی ندارند به این سرنوشت دچار میشوند).

و حالا در این مطلب قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه میتوانیم از گوشی خود در برابر سارقان محافظت کنیم.

1. وقتی در خیابان هستید سعی کنید از گوشی استفاده نکنید

تا جایی که میتوانید در خیابان ها و پیاده رو ها از گوشی تان استفاده نکنید، اگر مجبور به صحبت با گوشی خود هستید از هندزفری های با سیم یا بیسیم استفاده کنید.

میتوانید برای بعضی از کار های گوشی از ساعت هوشمند برای انجام کار های موبایل خود استفاده کنید.

چنانچه خواستید از گوشی خود استفاده کنید برای خارج کردن گوشی از یک محل امن مانند مغازه ها و اماکن و گوشه های امن خیابان استفاده کنید.

2. هنگام استفاده از گوشی در وسایل نقلیه مواظب باشید

اگر سرنشین یک خودرو هستید، حتما قبل از استفاده از تلفن همراه از بالا بودن شیشه خودرو و قفل بودن درب اطمینان حاصل کنید.

اگر سرنشین موتور سیکلت یا دوچرخه هستید سعی کنید تا جای ممکن و با حداکثر دقت از گوشی تلفن خود استفاده کنید.

سعی کنید تلفن همراه خود را در جیب های بیرونی قرار ندهید و تا جای ممکن از جیب های مخفی و داخل لباس های خود استفاده کنید.

اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده میکنید، باز تا جایی که میتوانید از آن استفاده نکنید و در جیب های مخفی و داخلی لباس خود قرار دهید تا از دست جیب بر ها در امان باشید.

3. از کاور و قاب هایی استفاده کنید که نوع موبایل شما را فاش نکنند

از کاور هایی استفاده کنید که مدل و برند گوشی شما را در مقابل دیگران فاش نکند، گرچه برخی گوشی ها بر اساس محل و چیدمان دوربین آنها میتوان برند و مدل گوشی را حدس زد، ولی تا جای ممکن نگذارید غریبه ها و رهگذران از این موضوع مطلع باشند، زیرا ممکن است سارقان از گران بودن گوشی شما مطمئن شوند و دست به سرقت یا تعقیب کردن شما بزنند.

(برای مثال اگر گوشی شما اپل(Apple) است سعی کنید از کاوری استفاده کنید که لوگوی اپل را از هنگام تماس یا استفاده از گوشی از دید دیگران مخفی نگه دارد)

4. حتما روی گوشی خود از قفل های امنیتی استفاده کنید

حواستان جمع باشد که همیشه از قفل های امنیتی مانند رمز عبور، پین، الگو، اثر انگشت و تشخیص چهره استفاده کنید. این قفل به سارق اجازه ورود به گوشی شما را نمیدهد و شاید حتی نتواند تلفن همراه شما را خاموش کند.

ممکن است برخی سارقان بعد از سرقت گوشی های بدون قفل از اطلاعات مال باخته باج گیری کنند و در قبال منتشر نکردن تصاویر خصوصی در اینترنت از صاحب گوشی اخاذی کنند.

(هیچوقت برای اینگونه قفل ها از برنامه های جانبی استفاده نکنید)

5. برنامه های رهگیری تلفن همراه را نصب و فعال کنید

اگر از گوگل و جیمیل استفاده میکنید همیشه مشخصات Gmail و رمز عبور آن را حفظ یا جایی یادداشت کنید که بعد از سرقت بتوانید گوشی خود را کنترل کنید.

برنامه های زیادی هستند که این خدمات را به شما میدهند، اما برای گوشی های اندروید و حتی iOS برنامه های گوگل دسترسی بی محدودیت تری نسبت به برنامه های نصب شده دیگر دارند، و از رویی گوگل سختگیری بسیاری روی امنیت کاربرانش دارد، به همین دلیل توصیه میشود جهت اقدام پس از سرقت برای پیدا کردن لوکیشن مکانی تلفن همراه (در صورتی که GPS شما فعال باشد)، فرمت کردن گوشی از راه دور و این چنین خدمات حتما از گوگل کمک بگیرید و اطلاعاتی را که پیدا کرده اید را در اختیار پلیس قرار دهید.

برای اطلاعات بیشتر از این قابلیت گوگل روی این لینک کلیک کنید.

این نکته را فراموش نکنید که سارقان بعد از سرقت، گوشی شما را خاموش میکنند و عملا بعد از خاموش شدن گوشی هیچ برنامه ای کار نمیکند، گوشی هایی که دارای قفل امنیتی هستند ممکن است بدون باز شدن قفل خاموش نشوند لذا سارق مجبور است سیم کارت ها را خارج کند و دسترسی گوشی را به اینترنت قطع کند، مگر اینکه خوش شانس باشید و از ناشی بودن سارق استفاده کنید.

6. جعبه گوشی و شماره سریال آن را در دسترس داشته باشید

حتما جعبه گوشی که دارای اطلاعات مهمی مانند شماره سریال IMEI هست را در دسترس داشته باشید. تا اگر مورد سرقت قرار گرفتید بتوانید به اپراتور ها و پلیس گزارش سرقت بدهید و سیم کارت درون گوشی را غیر فعال کنید.

در اسرع وقت این کار را انجام دهید، زیرا ممکن است سارقان با استفاده از گوشی و یا سیم کارت شما دست به جرم دیگری بزنند (از جمله کلاهبرداری کردن با تماس و پیامک و یا حتی حملات تروریستی) و چون هم گوشی و هم سیم کارت به نام شماست در صورت اعلام سرقت نکردن و گزارش ندادن تمام جرم هایی که سارقان انجام میدهند به گردن شماست.

7. بکاپ (Backup) بگیرید یا از فضای ابری استفاده کنید

سعی کنید همیشه از گوشی خود بکاپ داشته باشید و هر مدت بکاپ جدید بگیرید، توصیه میشود اطلاعات خود را روی لپ تاب یا کامپیوتر شخصی خود حفظ کنید و از فضای ابری استفاده کنید تا اگر مورد سرقت واقع شدید اطلاعات شما از دست نرود و در صورت امکان بتوانید از راه دور اطلاعات گوشی خود را پاک کنید تا در دست سارقان نیفتد.

8. از مکان های نا امن دوری کنید

توصیه میشود، مخصوصا شب ها از ورود به خیابان ها یا کوچه های خلوت و تاریک و مکان هایی که مطمئن هستید که امنیت ندارید خودداری کنید. اگر خدای نکرده با سارق مسلحی روبرو شدید متاسفانه بهتر است گوشی خود را به سارق بدهید، چون که سلامتی شما مهمتر است.

به یاد داشته باشید در زمان هایی که در یک مکان خلوت هستید، حتما باید با شنیدن صدای یک موتور و یا یک ماشین ایستاده مشکوک حواستان را جمع کنید چرا که بیشتر سرقت های گوشی از طریق موتور ها صورت میگیرد.

امیدوارم که از این مطلب اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

بیشتر بخوانید: چگونه آیفون گمشده را پیدا کنیم؟

علی خواجه نعمت

دانشجوی رشته نرم افزار ، علاقه مند به تست نفوذ و امنیت سایبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دکمه بازگشت به بالا