javaبرنامه نویسیپایتون

مقایسه زبان برنامه نویسی پایتون و جاوا اسکریپت

توضیح مختصر درباره پایتون و جاوا اسکریپت

از جمله محبوب ترین زبان های برنامه نویسی میتوان به پایتون و جاوا اسکریپت اشاره کرد. اگر چه هر دو زبان از دسته ی زبان های شی گرا هستند، اما حوزه های کاربرد آنها متفاوت است. پایتون و جاوا اسکریپت اشتراک های زیادی دارند، اما تفاوت ‌های قابل‌ توجهی هم دارند. در ادامه این مقاله از کالی بویز به مقایسه پایتون و جاوا اسکریپت می پردازیم.

فرصت‌های شغلی فراوانی برای توسعه دهندگان پایتون و جاوا اسکریپت وجود دارد. بنابراین انتخاب یکی از این دو زبان برای شروع یک شغل برنامه‌نویسی میتواند گزینه ای ایده آل باشد.

پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی مفسر، سطح بالا و strongly-typed است که دارای قابلیت های پویا و طراحی شی گرا است. به زبانی ساده تر، خواندن و پیاده سازی کدهای پایتون بسیار آسان تر از دیگر زبان های برنامه نویسی است.

پایتون همچنین می‌تواند به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی برای زبان هایی مانند پرل و رابی خدمات ارائه دهد. زیبایی زبان پایتون در این است که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا از گستره‌ای از سبک‌های مختلف برنامه‌نویسی برای توسعه برنامه های ساده و پیچیده استفاده کنند.

علاوه بر این زبان پایتون با طیف گسترده‌ای از ماژول ‌ها ارائه می شود. الگوهای برنامه‌نویسی پشتیبانی شده توسط پایتون عبارتند از:

  • Functional programming
  • Imperative programming
  • Object-oriented programming
  • Procedural programming

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی شی گرا است که به طور گسترده ای برای ایجاد صفحات پویای وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان در ECMAScript استاندارد سازی شده است.

زبان جاوا اسکریپت معمولا ً در یک مرورگر وب برای ارائه ی قابلیت‌های پویا مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابلیتی که نمی‌تواند با CSS و HTML به دست آید. جاوا اسکریپت همچنین از برنامه‌های کاربردی استاندارد وب با استفاده از date، text و عبارات منظم پشتیبانی می‌کند.

مقایسه پایتون با جاوا اسکریپت

  • آرایه ها: جاوا اسکریپت از آرایه ها به عنوان یک نوع داده توکار پشتیبانی میکند. ولی زبان پایتون از آرایه ها پشتیبانی نمیکند ولی این کار در پایتون با استفاده از لیست‌ها انجام میشود.
  • لیست ها و تاپل ها: لیست های موجود در پایتون مشابه دیگر انواع داده‌های موجود در این زبان هستند. مهم‌ترین تفاوت بین لیست ها  و تاپل ها این است لیست ها قابل تغییر هستند ولی تاپل ها را نمی شود تغییر داد.
  • خواندن-ارزیابی-چاپ (Read-Evaluate-Print-Loop): REPL  مخفف حلقه ی خواندن، ارزیابی و چاپ است. زمان اجرا، برنامه شما در یک حالت خاصی قرار دارد و  REPL به شما کمک می کند تا با آن تعامل داشته باشید. REPL دستورات را خوانده و پردازش می کند و نتیجه را چاپ می کند و سپس برای خواندن ورودی بعدی خود به ابتدای کد برمی گردد. مرحله ارزیابی ممکن است زمان کار شما را تغییر دهد.
  • Read-Evaluate-Print-Loop در پایتون: IPython یک REPL کامل و دارای ویژگی های زیادی است. IPython می توانید به عنوان نوعی خطایاب تعاملی با استفاده از کد IPython.core.debugger.set_trace () استفاده کنید. IPython را می توان با دستور pip install ipython نصب کرد و با زدن ipython در محیط  cmd اجرا کرد.
  • Read-Evaluate-Print-Loop در جاوا اسکریپت: در این زبان موجود نیست ولی پس از نصب فریم ورک Node.js در اختیار برنامه نویسان قرار می گیرد.

تغییر پذیری (Mutability) در پایتون

همه چیز در پایتون یک شی است. باید درک کنید که پایتون تمام داده های خود را به عنوان اشیا نشان می دهد. تغییر پذیری یک شی بر اساس نوع آن تعیین می شود.

برخی از این اشیا مانند لیست ها و دیکشنری ها قابل تغییر هستند، به این معنی که می توانید محتوای آنها را بدون تغییر در هویت آنها تغییر دهید. اشیا دیگر مانند اعداد صحیح ، شناورها ، رشته ها و تاپل ها اشیایی هستند که قابل تغییر نیستند.

رشته ها در پایتون تغییرناپذیر هستند، به این معنی که شما نمی توانید رشته موجود را تغییر دهید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید ایجاد یک رشته جدید است که یک تغییر در نسخه اصلی است.

code : 
message = "strings immutable"

message[0] = 'p'

print(message)

error :

TypeError: 'str' object does not support item assignment

چرا رشته های پایتون تغییرناپذیر هستند؟

این بدان معنی است که مقدار رشته نمی تواند به روزرسانی شوند. تغییرناپذیری یک راه حل کارآمد برای دسترسی همزمان است. داشتن متغیرهای تغییرناپذیر به این معنی است که مهم نیست که چند بار مقدار یکسان فراخوانی شود ، بازده همیشه یکسان خواهد بود.

وجود متغیرهای قابل تغییر به این معنی است که فراخوانی روش های یکسان با متغیرهای مشابه ممکن است خروجی یکسانی ندهد.

لیست ها قابل تغییر هستند که در مثال زیر میتوانید مشاهده کنید.

code :

 my_list = [10, 20, 30]

print(my_list)

output :

[10, 20, 30]

code :

my_list = [10, 20, 30]

my_list[0] = 40

print(my_list)

output :

[40, 20, 30]

تاپل ها غیر قابل تغییر هستند. به مثال زیر دقت کنید.

code :

my_tuple = (10, 20, 30)

print(my_tuple)

output :

(10, 20, 30)
code
my_tuple = (10, 20, 30)

my_yuple[0] = 40

print(my_yuple)
error
Traceback (most recent call last):

File "test.py", line 3, in < module >

my_yuple[0] = 40

TypeError: 'tuple' object does not support item assignment

تغییر پذیری در جاوا اسکریپت

متغییرها تغییرناپذیر هستند، یعنی نمی توان آنها را تغییر داد. به متغییر می توان مقدار جدیدی اختصاص داد ، اما مقدار موجود را نمی توان از طریق تغییر اشیا (objects) ، آرایه ها و توابع تغییر داد.

برای این که بتوانیم متغییر هایی داشته باشیم که نامشان مشابه هم باشند ، می تواند از روش زیر استفاده کرد.

let testString = 'Hello World';
let testString1 = testString;
console.log('testString:', testString); // Hello 
Worldconsole.log('testNumber:', testString1 ); // Hello World

رشته ها (string)

در زبان پایتون کدهای سورس درحالت پیشفرض به صورت ASCII می باشند، مگر اینکه بخواهید از فرمت های دیگری استفاده کنید.زبان جاوا اسکریپت باید به صورت UTF-16 کد گذاری شود و ابزاری برای دستکاری بایت های خام ندارد.

وراثتی یا ارث بری(inheritance)

مدل های وارثی مانند یک رابطه است. این بدان معنی است که وقتی کلاس Derived دارید که از کلاس  Base  به ارث می برد ، رابطه ای ایجاد می کنید که Derived یک نسخه تخصصی از Base است.

بگذارید بگوییم شما یک کلاس پایه Animal دارید و از آن کلاس یک کلاس Horse ایجاد می کنید. رابطه وراثت بیان می کند که اسب حیوان است. این بدان معنی است که Horse رابط و پیاده سازی Animal را به ارث می برد و می توان از اشیا objects Horse برای جایگزینی اشیا Animal در برنامه خود استفاده کند.

زبان پایتون به مدل وراثتی مبتنی بر Class مجهز است و زبان جاوا اسکریپت از مدل وراثتی مبتنی بر نمونه اولیه (Prototype) استفاده می کند.

تفاوت های مهم python و javascript:

  • سرعت اجرای زبان python نسبت به جاوا اسکریپت کم تر است.
  • python از داده های عددی بسیاری مانند شناور و اعشاری و int پشتیبانی می کند در حالی که JS فقط بر روی متغیرهای نقطه شناور کار می کند.
  • زبان python طراحی بهتری دارد که نگهداری از آن را آسان می کند در حالی که زبان جاوا اسکریپت در این مورد ضعیف است.
  • زبان python  به شدت متکی به عملیات انتساب (Assignment) است به گونه ای که فرق آنچنانی بین متغیر و انتساب قائل نمی شود، اما زبان جاوا اسکریپت به Assignment متکی نیست.
  • زبان python بصورت پیش فرض دارای محیط برنامه نویسی REPL است، ولی زبان JS فاقد این محیط می باشد.
  • زبان python برنامه نویسی رویه ای (Procedural Programming) دارد، ولی جاوا اسکریپت فاقد این نوع از برنامه نویسی است.
  • زبان JS برای توسعه اپلیکیشن های موبایل بسیار بهتر و کاربردی تر از زبان python است.
  • در python سیستم تایپ بسیار قدرتمند است، به گونه ای که هیچ تغییر ضِمنی در میان تایپ ها دیده نمی شود، اما زبان جاوا اسکریپت از لحاظ سیستم تایپ ضعیف تر است.
  • آشنایی و یادگیری زبان پایتون در مقایسه با جاوا اسکریپت آسان تر است.
  • طی سالیان اخیر بازا کار زبان python به نسبت JS رشد بهتری داشته است.
  • در زبان python برای تعریف Method ها از کلیدواژه Self استفاده می شود ولی در جاوا اسکریپت با استفاده از کلیدواژه this به Object  دسترسی پیدا خواهیم کرد.
  • اگر می خواهید از تجزیه و تحلیل داده، یادگیری ماشینی یا محاسبات سنگین ریاضی استفاده کنید python بهترین گزینه به شمار می رود، در صورتی که زبان جاوا اسکریپت برای ساخت وبسایت و اپلیکیشن های بومی مفیدتر است، چرا که زمان کمتری برای طراحی و پیاده سازی رابط کاربری (UI) لازم دارد.

امیدوارم از این مقاله لذت کافی رو برده باشید.

علی پازکی

علاقه مند به برنامه نویسی ، علم امنیت و همچنین مسائل علمی ? همیشه درحال یادگیری♾

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا