آموزش متغیرها در پایتون (python)

آموزش متغیرها در پایتون (python)

متغیرها مکان هایی برای ذخیره کردن مقادیر نسبت داده شده به آن ها می باشند. این بدان معناست که هنگام ایجاد یک متغیر، فضای خاصی را در حافظه اشغال می کنیم. در این مقاله با انواع متغیرها در پایتون آشنا خواهید شد.

براساس نوع داده های متغیر، مفسر حافظه را اختصاص داده و تصمیم می گیرد که چه چیزی می تواند در حافظه ذخیره شود. پایتون پنج نوع داده استاندارد دارد که می توانند در متغیرها ذخیره شوند. این 5 نوع داده عبارتند از:

  • اعداد (Numbers)
  • رشته ها (String)
  • لیست (List)
  • تاپل (Tuple)
  • دیکشنری (Dictionary)

اختصاص مقادیر به متغیرها در پایتون

برای اختصاص مقادیر به متغیر ها از علامت مساوی (=) استفاده می شود. در سمت چپ عملگر “=” نام متغیر قرار می گیرد و در سمت راست عملگر “=” مقدار ذخیره شده در متغیر قرار می گیرد. برای مثال:

در مثال بالا 1398 و kaliboys مقادیری هستند که به ترتیب به متغیر های x و y اختصاص یافته اند.


اختصاص نام به متغیرها

یک متغیر می تواند دارای یک اسم کوتاه (مانند x و y) یا یک نام توصیفی تر (مانند age و user) باشد. قوانین لازم برای انتخاب متغیرهای پایتون به صورت زیر می باشد:

  • نام متغیر باید با یک حرف یا “_” شروع شود.
  • نام متغیر با یک شماره نمی تواند شروع شود.
  • نام متغیر فقط می تواند شامل نویسه های عددی، حروف و آندرلاین باشد. (Az ، 0-9 و _)
  • نام متغیرها به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند (age, Age و AGE سه متغیر مختلف است)
  • همچنین برخی کلمات در پایتون به صورت رزرو شده هستند و نمی توانید از آنها استفاده کنید.
andexecnot
assertfinallyor
breakforpass
classfromprint
continueglobalraise
defifreturn
delimporttry
elifinwhile
elseiswith
exceptlambdayield

اختصاص چند مقدار به چند متغیر در یک خط

پایتون به شما امکان می دهد مقادیر را به چندین متغیر در یک خط اختصاص دهید به عنوان مثال:

x, y, z = “kali”“parrot”“arxh”
print(x)
print(y)
print(z)

همچنین می توانید یک مقدار را به چندین متغیر در یک خط اختصاص دهید به عنوان مثال:

x = y = z = “kaliboys”
print(x)
print(y)
print(z)

اعداد در پایتون

نوع داده های عددی مقادیر عددی را ذخیره می کنند. اشیا number زمانی ایجاد می شوند که مقداری را به آن اختصاص دهید.

شما می توانید با استفاده از عبارت del ، مرجع یک شیء را حذف کنید. به مثال زیر توجه کنید:

شما می توانید با استفاده از عبارت del یک شی واحد یا چندین اشیاء را حذف کنید. به عنوان مثال:

پایتون از چهار نوع عددی مختلف پشتیبانی می کند که عبارتند از:

  • int (عدد صحیح)
  • long (عدد صحیح طولانی)
  • float (مقادیر اعشاری)
  • complex (اعداد پیچیده)

در اینجا چند نمونه از اعداد آورده شده است:

intlongfloatcomplex 
1151954361L0.007.14j
1000-0x18323L14.9035.j
-7770142L-28.19.321e-36j
0900xDEFABCECBDAECBFBAEl33.1 + e11.976j
-0770532633629843L-9.00-.6445 + 0J
-0x260-051318172735L-12.54e1001e + 26J
0x69-4741885298529L90.2-E124.52e-7j

رشته ها در پایتون

رشته ها در پایتون با علامت های نقل قول شناخته می شوند. پایتون اجازه می دهد برای نمایش رشته ها از تک کوتیشن یا دابل کوتیشن استفاده کنید.

علامت (+) برای اتصال رشته ها به کار میرود. علامت ستاره (*) نیز یک عملگر تکرار است. به عنوان مثال:

نتیجه برنامه بالا عبارت است از:

لیست ها در پایتون

لیست ها متنوع ترین انواع داده ها در پایتون هستند که با کاما از هم جدا شده و در داخل براکت های مربع ([]) قرار می گیرند. تا حدودی می توان گفت که لیست ها شبیه به آرایه ها در زبان C هستند.با این تفاوت که داده های یک لیست می توانند از انواع متفاوتی باشند.

مقادیر ذخیره شده در یک لیست را می توان با استفاده از عملگر ([] و [:]) از طریق اندیس که در آغاز لیست با 0 شروع شده و تا -1 ادامه می یابد، مورد دسترس قرار داد. علامت (+) برای جمع بندی لیست، و ستاره (*) عملگر تکرار است.

نتیجه برنامه بالا به صورت زیر است:

تاپل در پایتون

tuple نوع دیگری از داده ها در پایتون است که مشابه لیست ها می باشد. tuple نیز مانند لیست ها دارای تعدادی از مقادیر است که با کاما از هم جدا می شوند. با این حال برخلاف لیست ها، تاپل ها درون پرانتز قرار می گیرند.

تفاوت های اصلی بین لیست ها و تاپل ها عبارتند از: لیست ها در براکت ها محصور می شوند ([]) و عناصر و اندازه آنها قابل تغییر است در حالی که تاپل ها در پرانتز محصور شده اند (()) و نمی توان آنها را به روز کرد.

نتیجه برنامه بالا به صورت زیر است:

کد زیر با توجه به اینکه سعی در تغییر المان های tuple دارد، نامعتبر است ، زیرا ما سعی کردیم تاپل را به روز کنیم ، که مجاز نیست. مورد مشابه با لیست ها امکان پذیر است.

دیکشنری در پایتون

دیکشنری ها در پایتون شبیه به جداول هش هستند. این نوع داده علمکردی مشابه آرایه های شرکت پذیر -associative array – یا hash ها در Perl دارند و از جفت های کلید مقدار (key-value pairs) تشکیل می شوند. کلید می تواند از هر نوعی باشد، با این وجود اغلب از نوع اعداد و رشته ها هستند. اما مقادیر، می توانند از هر شی اختیاری در پایتون باشند.
آیتم های Dictionary داخل {} قرار می گیرند و جهت دسترسی و استخراج مقادیری از dictionary می بایست از [] استفاده کرد. به عنوان مثال :

نتیجه برنامه بالا به صورت زیر است:

در دیکشنری ها، المان ها دارای ترتیب خاصی نیستند.

تبدیل نوع داده ای

بعضی اوقات ممکن است شما نیاز به انجام تبدیل بین انواع داده ها داشته باشید. برای این کار، به سادگی می توانید از از نام داده به عنوان یک تابع استفاده کنید. برای انجام تبدیل از یک نوع داده به نوع داده دیگر توابع توکار متعددی وجود دارد. این توابع یک شی جدید را نشان می دهند که مقدار تبدیل شده است.

100%
Awesome
  • Criteria

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.