نقشه راه ۰ تا ۱۰۰ ورود به دنیای بازی سازی

چگونه یک بازی ساز حرفه ای شویم؟

چگونه یک بازی ساز حرفه ای شویم؟

در این مقاله از وب سایت کالی بویز قصد داریم در مورد صنعت بازی سازی ، نحوه ورود به این صنعت و بخش های مختلفی که می توانید در آن ها شروع به فعالیت کنید را برای شما کاربران عزیز به صورت کامل توضیح داده و بگوییم برای تبدیل شدن به یک بازی ساز حرفه ای به چه چیزهایی نیاز دارید.

صنعت بازی سازی چگونه است؟

صنعت بازی سازی یکی از بزرگترین و پولسازترین صنایع دنیا محسوب می شود. جالب است بدانید این صنعت آنقدر پولساز است که برخی درآمد آن را با درآمد صنعت نفت برابر می گیرند.

امروزه در همه جای دنیا (حتی ایران) استودیوهای بازی سازی بزرگی در حال کار می باشند، این استودیوها با سرمایه های بسیار زیاد راه اندازی شده اند تا توانایی این را داشته باشند بازی هایی را که به اصطلاح AAA می نامیم تولید و منتشر کنند.

قطعا تمام کسانی که در صنعت بازی سازی مشغول به کار هستند آرزوی کار کردن در استودیوهای بزرگ دنیا را دارند. اما بر خلاف تصور بسیار تبدیل شدن به یک بازی ساز یا به اصطلاح Game maker اصلا کار ساده ای نیست.

ما در این مقاله بخش های مختلف صنعت بازی سازی و نقشه راه ورود به آن را برای شما کاربران گرامی خواهیم گفت پس با ما همراه باشید!

به چه کسی طراح بازی گفته می شود؟

به چه کسی طراح بازی گفته می شود؟
چگونه یک بازی ساز حرفه ای شویم؟

اولین و مقدماتی ترین چیزی که شما برای تبدیل شدن به یک طراح بازی حرفه ای نیاز دارید توانایی خواندن، نوشتن و صحبت کردن به زبان انگلیسی است، زیرا زبان اصلی در این صنعت انگلیسی می باشد.

تمام منابع، ویدیوها، کتاب های خوب برای یادگیری بازی سازی به زبان انگلیسی هستند. پس برای اولین کار به دنبال تقویت زبان انگلیسی خود باشید.

اگر شما می خواهید یک طراح بازی باشید باید بدانید یک طراح دقیقا چه کارهایی انجام می دهد و چه وظایفی دارد.

طراحان حرفه ای بازی درک دقیقی از بازی دارند و تمام ایده و تفکرات جدیدی که برای ساخت بازی جدید به ذهن آن ها خطور می کند را سامان می دهند.

در واقع کار یک طراح بازی صرفا دادن ایده یا بررسی آن نیست، این فقط 1 تا 5 درصد کار یک طراح می باشد. در واقع یک طراح بازی سعی می کند یک بازی را راه اندازی کند، از نمونه اولیه گرفته تا نسخه نهایی کار.

همانطور که گفتیم طراح بازی صرفا یک ایده دهنده نیست. ایده ها از ارزش چندانی برخوردار نیستند چون هر کسی که در صنعت بازی سازی سابقه کاری داشته باشد معمولا ایده های بسیاری در ذهن خود دارد.

اولین کاری که یک طراح بازی باید انجام دهد تبدیل یک ایده خام به چیزی که قابل فهم بقیه هم باشد.

معمولا ایده را به صورت یک متن که توصیف کلی از ایده بازی است در می آورند و با استفاده از آن میزان تکنولوژی لازم، سرمایه، هزینه و… را از زمان شروع پروژه تا پایان آن تعیین می کنند.

این سند گسترش پیدا کرده و جزئیات بیشتری را در بر می گیرد و با نام GDD شناخته می شود.

این یک متن از تمام جزئیات بازی می باشد و مرجعی کامل برای اعضای تیم بازی سازی است و معمولا هر کس برای آگاهی از جزئیات پروژه به این سند مراجعه می کند.

به صورت کلی وظیفه یک طراح بازی توسعه GDD و مسئولیت حفظ اسناد و مدارک به روز شده را دارد.

چگونه یک بازی ساز شویم؟

چگونه یک بازی ساز شویم؟
چگونه یک بازی ساز حرفه ای شویم؟

اگر واقعا این هدف را دارید که وارد یک تیم یا استودیو بازی سازی حرفه ای شوید باید تلاش، کوشش و علاقه زیادی به این رشته داشته باشید.

اصلا نباید این تفکر را داشته باشید که شغل بازی سازی یا طراحی بازی ( کاملا متفاوت هستند) کارهای ساده ای هستند، بسیاری از افراد بودند که با انگیزه ای عالی وارد این رشته شدند و به دلیل نداشتن پشتکار کافی موفق به پایان کار نشدند، قصد نا امید کردن شما را ندارم اما باید در ابتدای کار این موضوع را روشن کنیم که باید پشتکار و علاقه زیادی داشته باشید که بتوانید در این رشته موفق شوید.

قطعا همه می دانند اگر بخواییم در زمینه ای موفق شویم باید علاقه و تلاش فراوانی داشته باشیم. وجود علاقه در هر زمینه ای برای پیشرفت لازم و حتی کافی است.

اگر شما به رشته بازی سازی علاقه داشته باشید این به تنهایی به شما کمک می کند انگیزه و پشتکار قوی ای را بدست بیاورید و روز به روز در این زمینه موفق تر از قبل عمل کنید.

یک چیز بسیار مهم و ضروری برای موفق شدن در این صنعت تشکیل یک تیم قوی می باشد. دنبال کردن این صنعت به تنهایی بسیار دشوار است. باید تجربه کسب کنید، آموزش ببینید، امکانات مناسب را داشته باشید.

پیشنهاد من به شما برای شروع کار این است که با تیم ها یا افراد با تجربه در این رشته برای شروع کار خود مشورت بگیرید. می توانید این کار را به صورت اینترنتی و در شبکه های مجازی هم انجام دهید.

پس از مشورت گرفتن برای شروع کار سعی کنید ارتباط خود را با این افراد حفظ کنید زیرا همیشه در طول مسیر اگر یک فرد کار کشته در کنار ما باشد بهتر و سریع تر می توانیم به اهداف خود برسیم.

اگر شما کار را شروع کردید و تیم خود را تشکیل دادید وقت آن است با انجام پروژه های واقعی تجربه کسب کنید.

برای شروع ساخت یک پروژه واقعی باید همه چیز را در مورد موتورهای بازی سازی، اسکریپت نویسی، مدل سازی ها و بسیاری چیزهای دیگر را یاد گرفته باشید.

اعضای تیمی که تشکیل داده اید باید نسبت به وظیفه خود در تیم تعهد داشته باشند و مهارت های لازم برای شروع یک پروژه را داشته باشند. باید سعی کنید هر آنچه را که آموخته اید در اولین پروژه خود پیاده سازی کنید تا ببینید چقدر می توانید به دانش خود عمل کنید.

باید سعی کنید بعد از انجام هر پروژه تجربه ها و مهارت های جدیدی بدست آورید تا بتوانید از آن ها در پروژه های بزرگ بعدی استفاده کنید و این مهم ترین دلیل استارت پروژه هاست.

پس از انجام اولین پروژه برای بدست آوردن تجربه باید یک کار جدی تر را استارت بزنید. پس از انجام اولین پروژه و محک زدن اطلاعات و دانش تیم دیگر وقت آزمون و خطا گذشته و در این مرحله باید خودی نشان دهید.

در این مرحله شما و تیمی که تشکیل داده اید بسیاری از مباحث ابتدایی را گذرانده اید و وقت آن رسیده که از خود خلاقیت و نوآوری نشان دهید.

باید سعی کنید با توجه به امکانات و علمی که بدست آورده اید بهترین کار ممکن را منتشر کنید تا بتوانید نظر گیمیرها و فعالات ابن صنعت را به سوی خود جلب کنید.

باید به این نکته هم توجه کنید برای بهتر دیده شدن و تبلیغات بهتر و گسترده تر حامی مالی پیدا کنید که بتوانند روی پروژه های شما سرمایه گذاری کنند. در آخر این بخش باید بگویم باید روی تبلیغات کار خود توجه خاصی داشته باشید، زیرا تبلیغات هدفمند و مناسب می تواند بسیار تا بسیار برای شما مفید باشد.

بخش های مختلف یک تیم بازی سازی

بخش های مختلف یک تیم بازی سازی
چگونه یک بازی ساز حرفه ای شویم؟

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردم صنعت بازی سازی دنیای بسیار بزرگ و پیچیده ای است.

در این صنعت می توان تخصص ها و جایگاه های گوناگونی را پیدا کرد که در این بخش تصمیم دارم چند تخصص که برای تشکیل یک تیم مورد نیاز می باشند را برای شما شرح دهم.

سه بخش اصلی در روند تولید یک بازی طراحی بازی، برنامه نویسی و گرافیک بازی می باشد که در پروژه های بزرگ که توسط شرکت های بازی سازی انجام می شوند هر کدام از این بخش ها توسط چندین نفر متخصص اداره می شوند.

در پروژه های کوچک ممکن است همه این کار ها توسط یک نفر هم انجام شود. بیایید در تقسیم بندی وظایف دقیق تر شویم و ببینیم وظیفه هر کس در تیم چه می باشد.

طراح بازی در صنعت بازی سازی

وظیفه یک طراح بازی (Game designer) طراحی قوانین، مکانیک ها و سیستم های بازی می باشد. یک طراح بازی قالب کلی و اصلی یک بازی را تعیین می کند.

بنابراین مهم ترین و کلیدی ترین وظیفه در یک تیم بازی سازی را طراح بازی دارد که در ایران به این بخش توجه نمی شود که همین موضوع باعث آسیب دیدن کل پروژه می شود.

خود بخش طراحی بازی در تیم ها و پروژه های بزرگ به چند بخش تقسیم می شود که به صورت زیر می باشند:

  • Combat designer: طراحی و تنظیم مبارزات در یک بازی بر عهده این بخش می باشد.
  • System designer: همانطور که از نام این بخش پیداست وظیفه طراحی سیستم های بازی و حفظ یکپارپگی آن ها را دارد.
  • Level designer: وظیفه طراحی مراحل بازی را دارد.
  • Creative director: این بخش وظیفه هماهنگی بخش های قبلی را بر عهده دارد. هنگامی که سر یک موضوع بین متخصصان در برخی بخش های بازی اختلاف به وجود می آید این بخش وظیفه تصمیم گیری نهایی را دارد.

برنامه نویس در صنعت بازی سازی

برنامه نویس
چگونه یک بازی ساز شویم؟

برنامه نویس باعث می شود یک بازی جان بگیرد. تمام کارها، حرکات، صداها و… در یک بازی که رخ می دهند توسط برنامه نویس ها برنامه ریزی و کنترل می شوند که معمولا این کار را توسط موتور های بازی سازی انجام می دهند.

هنرمند در صنعت بازی سازی

هنرمند
چگونه یک بازی ساز شویم؟

بازی های ویدیویی علاوه بر تکنولوژی استفاده شده در آن ها یک اثر هنری هم محسوب می شوند، به همین دلیل برای خلق یک بازی ماندگار به هنرمندان و گرافیست های ماهری نیاز است.

این بخش نیز مانند بخش طراح بازی به چندین قسمت تقسیم می شود که در اینجا به بررسی آن ها می پردازیم:

  • UI artist: طراحی منوها، HUD، Inventory و مواردی که نیاز به اینترفیس دارند توسط طراحان این بخش طراحی می شود.
  • Texture Artist: بافتی که بر روی مدل ها و آبجکت های داخل بازی قرار می گیرد توسط طراحان این بخش طراحی می شود.
  • Environmental Artist: طراحی جهان و محیط های بازی بر عهده طراحان این بخش است.
  • Concept Artist: وظیفه این بخش طراحی، طرح های مفهومی داخل بازی است.
  • Art director: شخصی که مسئولیت هماهنگی بخش های مختلف را در این قسمت دارد.

تهیه کننده در صنعت بازی سازی

متخصصین این بخش کارهای مختلفی را برای ساخت بازی باید انجام دهند. معمولا بیشترین فشار و سختی پروژه بر عهده این بخش است و وظایف بسیاری دارند که به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

  • تعیین و استخدام افراد متخصص برای تشکیل تیم
  • تنظیم قرارداد ها با اعضای تیم و…
  • بررسی طراحی بازی
  • برای ریزی برای پروژه

این وظایف با توجه به بزرگی پروژه می توانند کمتر یا زیادتر شوند.

تستر در صنعت بازی سازی

تستر بازی
چگونه یک بازی ساز شویم؟

بعد از ساخت یک نمونه اولیه از بازی کار متخصصان این بخش شروع می شود. آن ها وظیفه دارند از دید یک گیمیر و مشتری بازی را انجام دهند و مشکلات یا حتی باگ های موجود را به متخصصان آن بخش تذکر دهند.

نویسنده در صنعت بازی سازی

معمولا بازی های ویدیویی نیاز به یک داستان قوی دارند تا بازی را جذاب تر کند، اینجاست که نویسندگان وارد عمل می شوند.

متخصصان این بخش وظیفه دارند داستانی منسجم، دیالوگ های منطقی و … را برای بازی ارائه دهند.

سوالات پرتکرار در زمینه بازی سازی

آیا برای تبدیل شدن به یک بازی ساز نیاز به مدرک دانشگاهی دارم؟ در پاسخ باید بگویم بله، چون یک بازی ساز خوب باید اطلاعات وسیعی از تمام زمینه ها داشته و در یک یا دو موضوع هم دانش عمیقی داشته باشد. این موضوع به این معنا نیست اگر شما به دانشگاه نرفته اید نمی توانید بازی ساز خوبی شوید، بلکه به این معناست که برای تبدیل شدن به یک بازی ساز خوب باید دانشی قابل مقایسه با دروس و مطالب ارائه شده در یک دانشگاه داشته باشید!
آیا من برای ورود به این صنعت نیاز به یادگیری کد نویسی دارم؟ بله، قطعا به کدنویسی نیاز پیدا خواهید کرد زیرا این مهارت می تواند به طرز چشم گیری روند کار و پیشرفت شما را بهبود ببخشد.
آیا برای ورود به این صنعت نیاز به یادگیری نقاشی دارم؟ همانطور که بالا قسمت های مختلف طراحی و ساخت یک پروژه را برای شما شرح دادم قسمتی به نام هنرمند نیز در آن ها وجود داشت.اگر علاقه شما به فعالیت در این زمینه باشد قطعا نقاش خوب بودن برای شما یک امتیاز به حساب می آید.
چطور می توانم در صنعت بازی سازی شناخته شوم؟ اولین پروژه خود را درست کنید، سخت کار کنید و برای خود نمونه کار خوب درست کنید، بهترین راه برای شناخته شدن از طریق اینترنت است، می توانید نمونه کار ها و توانایی های خود را به نمایش بگذارید، خلاق باشید، بزرگان این رشته را دنبال کنید از آن ها الگو بگیرید …

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد وظایف یک طراح بازی و مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک طراح بازی حرفه ای صحبت کردیم و گفتیم این صنعت بسیار بزرگ و گسترده بوده و از بخش های گوناگون و تخصص های مختلفی تشکیل شده است.

برای ورود به این کار باید علایق خود را تشخیص دهید و با توجه به آن ها تعیین کنید که دوست دارید در کدام بخش از این صنعت کار کنید و پس از آن شروع به مطالعه کرده و با افراد متخصص و با تجربه مشورت کنید و دائما در ارتباط باشید تا مسیر درست را به شما نشان دهند.

موفق باشید/

مطالعه بیشتر: موتور های بازی سازی

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.