انواع سبک بازی های ویدیویی کدامند؟
معرفی تمام سبک های بازی های ویدیویی
در این مقاله از وب سایت کالی بویز تصمیم به معرفی و بررسی سبک های مختلف بازی های ویدیویی را داریم. انواع مختلفی از بازیهای ویدیویی وجود دارد، به طور معمول آنها را بر اساس ویژگیها یا اهداف اساسی طبقه بندی میشوند (نه براساس گیم پلی)
بنابراین، دستهها یا ژانرهای بازی میتوانند زیرژانرهایی نیز داشته باشند. هر شخص با توجه به علاقه خود یک سبک از بازیهای ویدویی را انتخاب میکند. به عنوان مثال اگر علاقه به حل معما یا مدیریت منابع بازی دارید، بازیهای نقش آفرینی (RPG) ممکن است برای شما مناسب باشند. کمی تاریخ را ببینید!
اولین بازی ویدیویی
ویلیام هیگین بوتام، فیزیکدانی است که اولین بازی ویدیویی را در اکتبر 1958 خلق کرد. هیگین بوتام که در آزمایشگاه کار میکرد میخواست یک تجربه تعاملی برای کاربران ایجاد کند. سالها بعد در مصاحبه ای نقل شد: “…محل را زنده کند. داشتن بازی ای که مردم بتوانند انجام دهند، میتواند این پیام را به همراه داشته باشد که تلاشهای علمی ما برای جامعه اهمیت دارد.”
این بازی، یک بازی تنیس برای دو نفر است که با اسیلوسکوپ (oscilloscope) انجام میشود و صفحه نمایش 5 اینچی فقط خطوط آبی نازکی را نشان میداد که شباهت زیادی به PONG داشت. بازدیدکنندگان برای انجام این بازی صف کشیدند و آزمایش هیگین بوتام خیلی زود به محبوبترین قسمت در آزمایشگاه او تبدیل شد. در آن روزهای ابتدایی، قدرت پردازش رایانهها انواع بازیهایی را که برنامه نویسان میتوانند بسازند را محدود کرد. اما فناوری به سرعت پیشرفت کرد به طوری که امروزه سازندگان بازی میتوانند هر آنچه که در رویای خود دارند را پیاده سازی کنند. دستهها و ژانرهایی که خارج از دسته بندی بازیهای قدیم هستند ایجاد شد. در اینجا میتوانید لیست کاملی از انواع مختلف بازی های ویدیویی را ببینید.
- بازیهای اکشن
- بازیهای اکشن ماجراجویی
- بازیهای ماجراجویی
- بازیهای نقش آفرینی
- بازیهای شبیه سازی
- بازیهای استراتژیک
- بازیهای ورزشی
- بازیهای معمایی
- بازیهای بیهوده
1. بازی های اکشن
در بازیهای اکشن، پلیر باید واکنش سریعی نسبت به اتفاقات داخل بازی داشته باشد. این بازیها معمولاً بازیکن را از نظر فیزیکی نیز به چالش میکشند و هماهنگی بین دست و چشم بازیکن در انجام این بازیها و پیروزی در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. ژانر اکشن دارای زیر سبکهای زیادی است که مهمترین آنها سکوبازی، مبارزهای، بزن بکش و… میباشند که در ادامه به معرفی برخی از آنها میپردازیم.
وظیفه بازیکن در بازیهای اکشن هدایت قهرمان بازی است که باید مراحل را یکی پس از دیگری بگذراند و معمولاً در مرحله آخر نیز یک غول قدرتمند برای شکست دادن وجود دارد که نابود کردن آن از همه مراحل بازی سختتر است. در این مدل بازیها میزان سلامتی شخصبت بازی اهمیت بسیاری دارد که معمولاً با حمله دشمنان و برخورد به موانع و… از میزان آن کاسته میشود (دمیج میخورد) از موارد دیگری که در بازیهای اکشن از اهمیت بالایی برخوردار هستند میتوان به سیستم سلامتی، دشمنان و موانع، سیستم امتیازدهی و… نام برد که به دلیل طولانی شدن این مقاله به آنها نمیپردازیم!
بسترساز یا سکوبازی (Platformer)
این سبک یکی از زیرسبکهای ژانر اکشن است که در آن هدف بازی هدایت یک شخصیت برای پرش بین سکوها یا از روی موانع است. این ژانر در اوایل دهه 1980 میلادی معرفی شد و در اواسط دهه 1990 به محبوبیت جهانی رسید. این سبک نیز مانند دیگر سبکهای بازیهای ویدیویی کاملاً مستقل نیست و معمولاً با دیگر سبکها ترکیب میشود به عنوان مثال در بازی Contra این سبک با سبک تیراندازی ترکیب شده است.
این سبک در دورهای بسیار محبوبتر از سایر سبکها بوده است به طوری که طبق آمار گفته میشود این سطح از فراگیری چیزی است که تاکنون هیچ سبک دیگری نتوانسته به آن دست یابد. با این حال طبق آمار منتشر شده در سال 2006 سهم این سبک از کل بازیهای ویدیویی حدود 2 درصد بوده. در حالی که این میزان در سال 1998 به 50 درصد نیز میرسد.
ناگفته نماند که تاریخ تولد این سبک سال 1980 با انتشار بازی Space Panic است. اما در مورد اینکه آیا این بازی اولین بازی با سبک سکو بازی است یا خیر نظرات زیادی وجود دارد.
تیراندازی (Shooter)
بازیهای تیراندازی یا شوتر از گذشته تا به الان طرفدران زیادی داشتهاند. لذت بخشترین موضوع در این سبک به رگبار بستن دشمنان، زامبیها یا حتی دیگر پلیرهای بازی است. هدف بازیهای شوتر فقط و فقط تیراندازی دیوانه وار به سمت دشمنان و نابودی آنها است. در این سبک تیراندازها بر اساس زاویه دید بازیکنان و واقع گرایی و… تقسیم بندی میشوند:
در بعضی بازیها اتفاقات بازی را از پشت چشمان شخصیت بازی میبینیم، به این نوع زاویه دید اول شخص (FPS) گفته میشود. در برخی دیگر دوربین با فاصله کم پشت سر کاراکتر قرار میگیرد و او را دنبال میکند که به این مدل زاویه دید سوم شخص گفته میشود. در برخی از بازیها نیز یک دوربین ثابت با قابلیت اسکرول وجود دارد که صحنه بازی را از بالا یا پهلو نمایش میدهد.
برحی بازیهای تیراندازی تأکید زیادی بر واقع گرایی دارند. این واقع گرایی میتواند شامل جلوههای صوتی یا طراحی گرافیکی بازی باشد. البته برخی دیگر عکس این مطلب را پیش میگیرند و ترجیح میدهند بازی بیشتر سبک فانتری داشته باشد.
مطالب بالا (یعنی زاویه دید و واقع گرایی) بازیهای شوتر را دسته بندی میکنند البته موارد دیگری مانند تعداد کاراکترهای قابل کنترل، حال و هوا و… نیز وجود دارند. خوانندگان محترم میتوانند نظرات خود را در مورد سایر دسته بندی های ذکر نشده در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارند!
مبارزهای (Fighting)
در این زیرسبک از بازیهای اکشن بازیکن هدایت یک مبارز را در دست میگیرد. باید در یک نبرد تن به تن حریف را که توسط هوش مصنوعی یا بازیکنی دیگر کنترل میشود شکست دهد. معمولاً دو حریفی که مقابل یکدیگر قرار میگیرند از نظر قدرت و تواناییها با هم برابر هستند و این مهارت بازیکن است که میتواند باعث پیروزی او شود. پلیر باید با استفاده از تکنیکهای مختلف مانند دفاع، ضدحمله و حملات پی در پی (کومبو) در هر دور حریف را شکست دهد تا در نهایت مبارزه را به برد تبدیل کند. اولین بازی در این سبک در سال 1976 با نام Heavyweight Champ منتشر شد.
Beat-em up
این سبک از بازیها نیز بر روی مبارزات تمرکز دارد با این تفاوت که به جای روبرویی با یک حریف باید با موجی از دشمنان مبارزه کرد. بازی Double Dragon از اولین بازیهای این سبک بود و God of War و Castle Crashers از نمونههای جدیدتر هستند.
2. بازیهای اکشن ماجراجویی
بازیهای اکشن ماجراجویی با داستانهایی فوق العاده و دنیایی عظیم در یک کلام ماجراجویی پراکشن توانستهاند دل بسیاری از بازیکنان را بدست بیاورند. علیرغم کاهش معماهای رایج در بازیهای اکشن ماجراجویی سالهای اخیر آثار شگفت انگیزی در این سبک برای علاقه مندان تولید شد. این سبک میتواند ساعتهای طولانی بازیکنان را بر یک اسب، به مخفی کاری وادارد یا در آسمان شهر نیویورک شناور کند.
بازیهای اکشن ماجراجویی اغلب دارای دو مکانیک بازی هستند. جست و جوی طولانی یا موانعی که باید با استفاده از یک ابزار یا وسایل جمع شده فتح شوند و همچنین یک عنصر عملیاتی که در آن مورد استفاده میشود.
به عنوان مثال، در افسانه زلدا (Zelda)، لینک باید از طریق هشت سیاه چال راه خود را پیدا کند تا قطعات پراکنده سه گانه خرد را جمع کند. هنگامی که او هر هشت قطعه را پیدا کرد و آنها را مونتاژ کرد میتواند برای نجات شاهزاده زلدا وارد سیاه چال نهم (آخرین مرحله) شود. در این بازی لینک از بومرنگ برای برداشتن آیتمهای دوردست و حمله به دشمنان استفاده میکند.
بازیهای اکشن و ماجراجویی مانند The Legend of Zelda بیشتر برروی حل معماها، کشف غنیمتها متمرکز هستند.
نکته جالب این است، بازیهایی که در دیگر سبکها جای نمیگیرند را معمولاً در سبک اکشن ماجراجویی قرار میدهند مانند Atari 2600 game Adventure. اکنون به برخی از زیرسبکها از این ژانر میپردازیم:
وحشت بقا (ترسناک)
بازیهای ترسناک مانند Resident Evil برای به تصویر کشیدن صحنههای وحشتناک از مضامین و موضوعات بالغ استفاده میکنند. (بسیاری از این بازیها از خون و خونریزی استفاده میکنند بنابراین برای مخاطبان بالغ در نظر گرفته شدهاند) چنین موضوعات و عناوینی هیجان جویدن ناخن را تقویت میکنند. جالب است بدانید بازی Resident Evil یکی از موفقترین بازیهای رایانهای در تاریخ است که دهها فیلم، اسباب بازی، کتاب و بازیهای رومیزی بر اساس آن ساخته شدهاند.
مترویدوانیا
بازیهای ویدیویی همواره به معنی بزن و بکش نیستند. به همین ترتیب بازیهای معمایی نیز همواره به معنی حل معما نبودهاند. بازیهای مترویدوانیا (Metroidvania) تلفیقی از دو سبک معمایی و اکشن ماجراجویی هستند.
میشه گفت این سبک از بازیها بعد از عرضه نخستین بازیهای Metroid و Castlevania خلق شد. آقای Koji Igarashi، کارگردان نسخههای سری Castlevania در واقع یکی از اصلیترین بنیانگذاران این سبک به شمار میرود. بازیهای این سبک، معمولاً دارای نقشه و جهانی قابل گشت و گذار هستند. در این سبک میتوانید با بروزرسانی شخصیت و سلاح ها، به مناطق ویژه بازی دسترسی پیدا کنید.
3. بازیهای ماجراجویی
در بازیهایی با سبک ماجراجویی یا ادونچر (Adventure) سبکی است که در آن پلیرها هدایت شخصیت اصلی را در یک بازیکن تعاملی در دست میگیرند. در این بازیها باید با جست و جو و حل معماهای مختلف بازی را به پایان برسانیم. این سبک از بازیها بیشتر شبیه به بازیهای داستان محور است. تقریبأ تمام بازیهای ماجراجویی به صورت تک نفره انجام میشوند زیرا طراحی بازی چنده نفره با تمرکز بر روی داستان پردازی و شخصیت کار مشکلی است.
در بازیهای ماجراجویی بازیکنان معمولاً با محیط و دیگر شخصیتهای خود در تعامل هستند تا برای پیشرفت داستان و گیم پلی معماها را با سرنخها حل کنند. به دلیل اینکه بازیهای ماجراجویی شامل عناصر اکشن نمیشوند از محبوبیت کمتری در بین پلیرهای واقعی برخوردار هستند. در واقع بازی Myst به عنوان موفقترین بازی ماجراجویی در تمام دورانها محسوب میشود.
متن محور
در این زیرسبک از بازیهای ماجراجویی دیالوگهایی نمایش داده میشود که باید با انتخاب بین آنها سرنوشت یک قوم یا ملت را رقم بزنید. باید با دست باز تصمیمات را انتخاب کرده و تاثیر آنها را ببینید. در این سبک از بازیها میتوان نمونه بازیهای جالبی و قشنگی را برای اسمارت فونها پیدا کرد. همانطور که از متن بالا نتیجه میشود، گیم پلی این بازیها بر اساس متن است.
به این معنی است که بازیکنان با توجه به وضعیت برنامه ریزی شده توسط بازی دستوراتی را انتخاب کرده یا از طریق صفحه کلید وارد میکنند. توسعه دهندگان این بازیها زمان زیادی را صرف توسعه میکنند، تا متونی جذاب و مرتبط با داستان بازی داشته باشند.
ماجراجویی گرافیکی
با افزایش توانایی رایانهها در ایجاد گرافیک از متن، بازیها نیز پیشرفت کردند. به عنوان مثال اولین بازیهای ماجراجویی گرافیکی از تصاویر ساده برای پشتیبانی از ماجراجویی مبتنی بر متن استفاده میکردند. بعداً با تبدیل موس به یک کنترل کننده بازی، بازیها شروع به جایگزینی دستورات نوشتاری با تصاویر شدند و بازیکنان برای تعامل با یک شئ روی آن کلیک میکردند.
رمانهای تصویری
این سبک از بازیها در ژاپن از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند. این بازیها بازیکنان را مجبور به ایجاد ویژگیهای شخصیتی یا آماری برای پیشرفت گیم پلی میکنند. این بازی ها معمولاً دارای پایانهای متعدد هستند که با توجه به نحوه پاسخ بازیکن در مراحل خاص تعیین میشوند. دوست یابی و شبیه سازیهای قانونی مانند Ace Attorney for the Nintendo DS موضوعات محبوب این سبک بازیها هستند. نکته جالب این است که تقریباً 70 درصد از بازیهای رایانهای منتشر شده در ژاپن رمانهای تصویری هستند.
فیلمهای تعاملی
تکنولوژیهای Laserdisc و CD-ROM امکان معرفی فیلمهای تعاملی را فراهم کرده است. فیلمهای تعاملی شامل سکانسهای زنده یا اکشن از پیش فیلمبرداری شده هستند. این ماجرا معمولاً از دید سوم شخص انجام میشود و بازیکن در طول نقاط اصلی داستان کنترل کاراکتر بازی را در دست میگیرد.
Dragon’s Lair به عنوان یک نمونه بارز فیلم تعاملی کلاسیک در نظر گرفته میشود. این انیمیشن توس
ط دون بلوت (Don Bluth) انیماتور سابق دیزنی ساخته شده است.(تکمیل این بازی هفت ماه زمان برد)
4. بازیهای نقش آفرینی
سبک بازیهای نقش آفرینی یکی از قدیمیترین ژانرها در صنعت گیم است. در بازیهای نقش آفرینی (Role-Play Game یا RPG) بازیکن هدایت یک قهرمان یا گروهی از قهرمانها را در دنیایی که معمولاً بسیار وسیع است، به دست میگیرد. این سبک از بازیها با الگوگیری از بازیهای رومیزی قدیمی مانند Dungeons & Dragons به وجود آمده است.
بازیهای نقش آفرینی در طول زمان پیشرفتهای قابل توجهی داشتهاند. دیگر از نمونههای اولیه این ژانر که بازیهای ساده متنی را شامل میشدند خبری نیست. اکنون بازیهایی کاملاً سه بعدی با گرافیک و گیم پلی پیشرفته جایگزین آنها شده است.
بازیهای نقش آفرینی وابستگی زیادی به قصهپردازی قوی و پیچیده دارند. داستان این بازیها در مأموریتهایی که به آنها کوئست (Quest) یا اکتشاف میگویند، روایت میشود. در دنیای بازیهای نقش آفریتی قهرمانان بازی دارای تواناییها و قابلیتهای مختلفی هستند که با پیشروی در مراحل و لول آپ (Level up)، این تواناییها افزایش مییابد.
ارتقا سطح در این بازیها زمانی اتقاق میافتد که بازیکن به میزان مشخصی امتیاز (که به آن امتیاز تجربه یا Experience Point یا همان XP گفته میشود) جمع آوری کرده باشد. اکنون برخی از زیر سبکهای ژانر نقش آفرینی را بررسی کنیم:
اکشن
بازیهای اکشن نقش آفرینی ترکیبی از بازیهای اکشن و هم بازیهای اکشن ماجراجویی هستند. یکی از ویژگیهای مشخص بازیهای اکشن نقش آفرینی نبرد در زمان واقعی است که به سرعت و دقت بازیکن بستگی دارد. بازی Diablo از ژانر بازیهای اکشن نقش آفرینی است. نکته جالب در مورد بازی این است که پس از گذشت 20 سال هنوز هم میتوانید آن را به صورت آنلاین بازی کنید. بازی Diablo طولانیترین بازی آنلاینی است که تاکنون پشتیبانی شده.
MMORPG
این دسته بازیهای نقش آفرینی آنلاین چند نفره بسیار بزرگ و عظیمی هستند که در اواخر دهه 1970 توسعه داده شدهاند. این سبک از نقش آفرینی شامل صدها بازیکن است که در یک جهان با یکدیگر تعامل فعال دارند و به طور معمول همه بازیکنها هدف مشابه یا مشابهی دارند.
سخن آخر
دنیای گیم بسیار بزرگ و بی انتها است. ژانرهای گفته شده بخش بسیار کوچکی از بازیهای ویدیویی را تشکیل میدهند و به علت جلوگیری از طولانی و خسته کننده شدن مقاله از ادامه بحث جلوگیری کردیم. ژانر مورد علاقه شما کدام است؟ در بخش نظرات تجربیات یا سبکهای گفته نشده در این مقاله را میتوانید با ما به اشتراک بگذارید;)
برای مطالعه بیشتر:
- چگونه یک موتور بازی سازی درست کنیم؟
- موتور فیزیک یک گیم انجین چگونه کار می کند؟
- نقشه راه ۰ تا ۱۰۰ ورود به دنیای بازی سازی
امیدوارم این مقاله برای شما خواننده گرامی مفید بوده باشد.