EBOOKبرنامه نویسیپایتون

بهترین کتاب ها برای آموزش پایتون

بهترین کتاب ها برای آموزش پایتون

در این مقاله سعی کردیم به معرفی بهترین کتاب ها برای آموزش پایتون بپردازیم که در صورت مبتدی بودن شما بسیار کاربردی خواهد بود. کتاب های معرفی شده مفاهیم کلی برنامه نویسی و چگونگی کاربرد آنها در پایتون را آموزش می دهند.

معرفی کتاب اول پایتون

  • Python Crash Course: A Hands-On, Project-Based Introduction to Programming
  • نویسنده: Eric Matthes

این کتاب با مرور عناصر اساسی و ساختارهای داده پایتون آغاز می شود و از طریق متغیرها ، رشته ها ، اعداد ، لیست ها و tuples  ادامه می دهد و نحوه کار با هر یک از آنها را بیان می کند. این کتاب شامل آموزش ورودی کاربر ، حلقه ها ، توابع ، کلاس ها ، مدیریت پرونده ها و همچنین تست کد و اشکال زدایی است.

اولین پروژه یک بازی Alien Invasion است که اساساً Space Invaders است و با استفاده از کتابخانه pygame ساخته می شود. شما یک کشتی را طراحی می کنید (با استفاده از کلاس ها) ، سپس نحوه راندن آن و ساخت گلوله های شلیک را برنامه نویسی می کنید. سپس ، چندین کلاس از بیگانگان را طراحی می کنید ، ناوگان بیگانگان را حرکت می دهید و سرنگونی آنها را امکان پذیر می کنید. در آخر ، شما برای تکمیل بازی یک جدول امتیازات و یک لیست از امتیازات بالا اضافه می کنید.

پس از آن ، پروژه بعدی تجسم داده ها را با matplotlib ، انتخاب تصادفی ، تاس ها و کمی تجزیه و تحلیل آماری ، ایجاد نمودارها با بسته pygal را پوشش می دهد. شما می آموزید که چگونه داده ها را در قالب های مختلف بارگیری کنید ، آنها را در پایتون وارد کرده و نتایج را بررسی کنید ، همچنین نحوه تعامل با API های وب ، بازیابی و تجسم داده ها از GitHub و HackerNews را یاد می گیرید.

پروژه سوم شما ایجاد یک برنامه وب کامل با استفاده از جنگو است که شما نحوه نصب Django ، راه اندازی پروژه ، طراحی مدل های شخصی ، ایجاد یک رابط مدیریت ، تنظیم حسابهای کاربری ، مدیریت کنترل های دسترسی به ازای هر کاربر ، سبک دادن به کل برنامه خود با Bootstrap و سرانجام استقرار آن در Heroku را یاد میدهد.

Python Crash Course:A Hands-On, Project-Based Introduction to Programming
آموزش پایتون

معرفی کتاب دوم پایتون

  • Head-First Python, 2nd edition
  • نویسنده: Paul Barry

اگر شما فردی هستید که دوست دارید هر بار یک چیز کوچک را کاملاً خود مختار بیاموزید و مثال های مشخصی از مفاهیم زبان پایتون داشته باشید، کتاب Head-First برای شما مناسب است.

این کتاب سرشار از تصاویر و مثال های جالب است که ابتدا وارد ماژول ها ، خطاها و مدیریت پرونده ها می شود.

هر مبحث پیرامون یک پروژه متحد سازماندهی شده است: ساخت یک وب سایت پویا برای یک مربی ورزشی مدرسه با استفاده از Python از Common Gateway Interface (CGI)

پس از آن ، این کتاب وقت خود را صرف آموزش نحوه استفاده از یک برنامه Android برای تعامل با وب سایتی که ایجاد کرده اید ، می کند. شما یاد می گیرید که ورودی کاربر را کنترل کرده و داده ها را بررسی کنید.

Head-First Python, 2nd edition

معرفی کتاب سوم پایتون

  • Invent Your Own Computer Games with Python, 4th edition
  • نویسنده : Al Sweigart

اگر به بازی سازی علاقه دارید ، این کتاب برای شما مناسب است. در این کتاب ، شما با برنامه های کاربردی متمرکز بر ساخت بازی های کلاسیک ، اصول برنامه نویسی و پایتون را یاد می گیرید.

شروع این کتاب با حلقه های REPL است و به دنباله آن نوشتن برنامه “hello word”را یاد میگیرید. در ادامه شما بازی های حدس اعداد ، پوشش اعداد تصادفی ، کنترل جریان ، تبدیل نوع و داده های بولین را یاد میگیرید.

پروژه بعدی یک بازی اکتشافی غاری مبتنی بر متن است ، Dragon’s Realm که شما را با نمودارها و توابع آشنا می کند ، شما را در چگونگی تعریف استدلال ها و پارامترهای خود راهنمایی می کند و اپراتورهای Boolean ، global and local scope و sleep() را توضیح می دهد.

بعد شما با یادگیری مختصر در نحوه اشکال زدایی کد پایتون آشنا می شوید ، در مرحله بعدی بازی Hangman را با استفاده از ASCII artwork  اجرا می کنید ، در حالی که در مورد لیست ها ، اپراتور in ، methods ها ،  elif ، ماژول  های تصادفی و چند روش رشته ای اطلاعات کسب می کنید.

پروژه بعدی شما یک بازی Tic-Tac-Toe است که برخی از مفاهیم سطح بالای هوش مصنوعی را به شما معرفی می کند ، نحوه ارزیابی اتصال کوتاه در شرط را به شما نشان می دهد و مقدار None و همچنین روش های مختلف دسترسی به لیست ها را توضیح می دهد.

شما می توانید حلقه های تو در تو را هنگام ساخت یک بازی حدس زدن به سبک Mastermind بسازید و همچنین برنامه مختصات دکارتی برای یک بازی Sonar Hunt و رمزنگاری برای نوشتن رمز سزار و هوش مصنوعی هنگام اجرای  Reversi همچنین به عنوان Othello شناخته می شود یاد بگیرید.

Invent Your Own Computer Games with Python, 4th edition

معرفی کتاب چهارم پایتون

  • Think Python: How to Think Like a Computer Scientist, 2nd edition
  • نویسنده: Allen B. Downey

همانطور که در عنوان کتاب نوشته شده است ، هدف این کتاب آموزش نحوه تفکر، رمزگذاران در مورد کدگذاری است و این کار را به خوبی انجام می دهد. در مقایسه با کتاب های دیگر ، خشک تر و منظم تر به روشی خطی تر است. این کتاب به روشی کاملاً صریح و جامع بر همه مواردی که باید در مورد برنامه نویسی پایه پایتون بدانید متمرکز است.

در مقایسه با سایر کتاب های مشابه ، عمق آن در برخی از مناطق پیشرفته تر وجود ندارد ، در عوض طیف گسترده تری از مطالب را شامل می شود ، از جمله موضوعاتی که کتاب های دیگر جایی ندارند. نمونه هایی از این قبیل موضوعات عبارتند از: اضافه بار اپراتور ، چند شکلی ، تحلیل الگوریتم ها و تغییر پذیری در مقابل تغییرناپذیری.

Think Python: How to Think Like a Computer Scientist, 2nd edition

معرفی کتاب پنچم پایتون

  • Effective Computation in Physics: Field Guide to Research with Python
  • نوینسده: Anthony Scopatz, Kathryn D. Huff

این کتاب علیرغم نامش ، برای افرادی که تجربه فیزیک ، تحقیقات یا مشکلات محاسباتی را ندارند ، گزینه ای عالی است.این کتاب علاوه بر اینکه یک منبع یادگیری عالی است ، به عنوان یک مرجع عالی برای پایتون نیز عمل خواهد کرد ، زیرا مباحث را به خوبی با مثالها و تمرینهای پراکنده سازمان یافته است.

این کتاب به چهار بخش با نام مناسب تقسیم شده است:

  1. شروع کار
  2. انجام آن
  3. درست کردن آن
  4. دستیابی به آن

بخش شروع به کار شامل همه مواردی است که برای یاد گیری نیاز دارید. با یک فصل در مورد اصول خط فرمان bash آغاز می شود.  شما حتی می توانید bash را برای ویندوز نصب کنید. سپس کتاب به توضیح مبانی پایتون می پردازد و تمام موضوعات مورد انتظار را تحت تأثیر قرار می دهد: اپراتورها ، رشته ها ، متغیرها ، کانتینرها ، منطق و کنترل جریان. علاوه بر این ، یک فصل کامل به انواع مختلف توابع اختصاص داده شده است ، و دیگری برای کلاسها و برنامه نویسی شی گرا.

این کتاب بخش های مختلفی دارد که شما میتوانید هر بخشی را که نیاز دارید یاد بگیرید ولی باید فصل آخر این کتاب را حتما یاد بگیرید زیرا به شما نحوه استقرار نرم افزار با استفاده از pip ، conda ، ماشین های مجازی و کانتینرهای Docker را آموزش می دهد.

Effective Computation in Physics: Field Guide to Research with Python

معرفی کتاب ششم پایتون

  • Learn Python 3 the Hard Way
  • نویسنده : Zed A. Shaw

این کتاب به صورت مجموعه ای از بیش از پنجاه تمرین ساخته شده است که هر یک از تمرینات از تمرین قبلی استفاده می کند و هر یک از آنها ویژگی های جدیدی از زبان را به شما می آموزند.

با شروع تمرین 0 ، راه اندازی پایتون در رایانه ، نوشتن برنامه های ساده را شروع می کنید. شما در مورد متغیرها ، انواع داده ها ، توابع ، منطق ، حلقه ها ، لیست ها ، اشکال زدایی ، دیکشنری ها ، برنامه نویسی شی گرا ، وراثت و بسته بندی اطلاعات کسب می کنید. شما حتی با استفاده از موتور بازی سازی یک بازی ساده ایجاد می کنید.

Learn Python 3 the Hard Way

معرفی اولین کتاب پایتون برای کودکان

  • Python for Kids: A Playful Introduction to Programming
  • نویسنده: Jason R. Briggs

این کتاب با یک راهنمای عالی و دقیق برای نصب پایتون بر روی سیستم عامل شما شروع می شود ، سپس به معرفی پوسته پایتون و چگونگی استفاده از آن و ساخت یک ماشین حساب ساده ادامه می دهد. در مرحله بعد رشته ها ، لیست ها و تاپل ها را به شما یاد می دهد.

Python for Kids: A Playful Introduction to Programming
آموزش پایتون برای کودکان

معرفی دومین کتاب پایتون برای کودکان

  • Teach Your Kids to Code: A Parent-Friendly Guide to Python Programming
  • نویسنده: Bryson Payne

این کتاب برای افراد بزرگ سال است که به کودکان برنامه نویسی را یاد می دهند. نکته ای که این کتاب را از بیشتر کتاب های مقدماتی متمایز می کند ، استفاده از رنگ و تصاویر در هر صفحه است. این کتاب به خوبی نوشته شده است و یادگیری رمزگذاری را به عنوان راهی برای آموزش مهارت های حل مسئله به کودکان ارائه می دهد.

طبق معمول ، این کتاب با راهنمای نصب پایتون شروع می شود. در مقایسه با کتاب پایتون برای کودکان ، راهنمای این کتاب سریع تر و مناسب تر است. اولین فعالیت ، ساخت برنامه گرافیک لاک پشت است. در مرحله بعد شما با محاسبات متغیرها و ریاضیات در پایتون آشنا می شوید.

و درادامه شما با لیست های عبارت شرطی آشنا می شوید و آن ها را در ساخت برنامه گرافیک لاک پشت استفاده می کنید تا موضوعات را درک کنید.

Teach Your Kids to Code: A Parent-Friendly Guide to Python Programming
آموزش پایتون برای کودکان

معرفی کتاب اول پایتون متوسط ​​و پیشرفته

  • Python Tricks: A Buffet of Awesome Python Features
  • نویسنده : Dan Bader

این کتاب ویژگی های ارزشمند کمتر شناخته شده پایتون و بهترین شیوه ها را نشان می دهد که برای کمک به شما در درک عمیق تر پایتون نوشته شده است. هر یک از 43 بخش این کتاب مفهوم متفاوتی را ارائه می دهند که از آن به عنوان ترفند پایتون یاد می شود.

محتوای این کتاب به بخشهای زیر تقسیم شده است:

  • Patterns for Cleaner Python
  • Effective Functions
  • Classes & OOP
  • Common Data Structures in Python
  • Looping & Iteration
  • Dictionary Tricks
  • Pythonic Productivity Techniques

همانطور که روی جلد آن آمده است ، محتوا به صورت “یک بوفه” سازماندهی شده است و هر زیر بخش یک موضوع مستقل است و شما می توانید به هر بخشی که نیاز دارین مراجعه کنید.

Python Tricks: A Buffet of Awesome Python Features
آموزش پایتون

معرفی کتاب دوم پایتون متوسط ​​و پیشرفته

  • Fluent Python: Clear, Concise, and Effective Programming
  • نویسنده : Luciano Ramalho

این کتاب مناسب کسانی است که می خواهند از پایتون 2 به پایتون 3 بروند. در نتیجه ، این کتاب برای کسی که دارای پایه های محکم در اصول پایتون 2 یا 3 است که می خواهد مهارت های خود را به سطح بالاتری برساند ، مناسب است.

این کتاب براساس موضوع تنظیم شده است تا هر بخش به طور مستقل خوانده شود. فصل ها به شش بخش زیر تقسیم شده اند:

  1. Prologue: ماهیت شی گرا پایتون و روش های خاصی را که کتابخانه های پایتون را ثابت نگه می دارد معرفی می کند
  2. Data Structures: توالی ها ، نگاشت ها ، مجموعه ها و تفاوت بین str و بایت ها را پوشش می دهد
  3. Functions as Objects: عواقب عملکردهای اول شی objects را در زبان پایتون توضیح می دهد
  4. Object-Oriented Idioms: شامل ارجاعات ، تغییر پذیری ، موارد ، وراثت چندگانه و اضافه بار اپراتور است
  5. Control Flow: مفهوم generators, context managers, coroutines, yield را با استفاده از asyncio پوشش می دهد
  6. Metaprogramming: جنبه های کلاس ها را بررسی می کند ، در مورد properties, attribute descriptors, class decorators و metaclasses بحث می کند
Fluent Python: Clear, Concise, and Effective Programming
آموزش پایتون

اگر شما هم در زمینه پایتون کتاب های خوبی میشناسید ، حتما در قسمت کامنت ها برای ما بنویسید.

علی پازکی

علاقه مند به حوزه امنیت و تکنولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دکمه بازگشت به بالا